Shockwave therapie Alkmaar

VOOR EEN SNEL HERSTEL BIJ SPIER EN PEES BLESSURES

Shockwave therapie, ook wel bekend als Extracorporeal Shockwave Therapy (ESWT), is een wetenschappelijk bewezen effectieve behandeling voor chronische zachte weefsel aandoeningen en sommige bot en verkalkingsaandoeningen.

Een ESWT behandeling wordt gedefinieerd als niet invasief, dit betekent dat de energie minder wordt naar mate de schokgolf door diepere weefsel lagen heen gaat. Deze techniek is zeer veilig, u merkt immers aan de buitenkant van het lichaam de grootste impact hierdoor kunt u dus goed aangeven wanneer de behandeling te intensief wordt. Het is namelijk niet de bedoeling dat de behandeling te pijnlijk is want pijn geeft afweerspanning en verhoogt weer de spierspanning.

De Shockwave wordt gemaakt door een kogeltje wat tegen een metalen plaatje wordt geschoten aan de voorkant van het pistool, het is dus geen elektrische prikkel wat vaak wordt gedacht. De schokgolf geeft een mechanische prikkel op het lichaam, het lichaam reageert altijd op mechanische belasting door het betreffende weefsel sterker te maken.  Dit is een bekend verschijnsel maar wordt meestal niet bewust zo opgemerkt, uw botten worden namelijk sterker door belasting (mechanische prikkel) uw spieren en pezen worden sterk door belasting en uw huid reageert op druk en trek belasting, denk maar aan eelt vorming. Dit principe werkt door dat de cel aan de buitenkant receptoren heeft die trek en druk krachten waarnemen en hier op reageert.

Tevens zorgt de ESWT voor een betere doorbloeding van het weefsel. Doordat de schokgolf bestaat uit pieken en dalen zorgt dit voor een bovendruk en een onderdruk in het weefsel. Deze boven en onderdruk creëert een aanzuigende werking van voedingstoffen en een afvoeren van afval stoffen.
Verder is de schokgolf instaat kleine hoeveelheden kalk te vergruizen en instaat verklevingen los te trillen.

behandel indicaties;

Een voorbeeld voor een aantal behandel indicaties zijn chronische ontstekingen zoals hielspoor, fasciitis plantaris, tennisarm, golfelleboog maar ook spierknopen of kleine scheurtjes die niet vanzelf herstellen.