Laser therapie in Alkmaar

Fysiotherapie Hoffman biedt al vele jaren met zeer goeie resultaten High Power Laser Therapie (HPLT) aan. Laser therapie heeft een wetenschappelijk bewezen effect in het bestrijden van pijn, het heeft een ontstekingsremmende werking en stimuleert de bevordering van cel genezing bij onder andere pijnlijke spieren, pezen, gewrichten en tijdens de postoperatieve herstelfase.
Als de bron van de pijn gelokaliseerd is (indien nodig met behulp van echografie), kan een behandeling direct van start.

Laser therapie kent geen bijwerkingen en wordt als aangenaam ervaren vanwege de ontwikkelde warmte en afname van eventuele zwelling.

Het heeft een direct pijnverlichtende werking, dit is prettig maar niet het hoofddoel van de laser in de dagen na de behandeling zal het genezingsproces in gang worden gezet.

Het gaat hier om een Class IV therapeutische Laser oftewel High Power Laser, een grote vooruitgang t.o.v. de tot voor kort vaker gebruikte Low Level Laser oftewel Cold of Soft Laser. De Class IV Laser (tot 15 Watt) komt tot ongeveer 12 cm diep en kan zo daadwerkelijk dieper liggende weefsels bereiken.

De cellen absorberen de energie van het laserlicht waardoor de mitochondrieën (zie foto) verantwoordelijk voor de energiehuishouding binnen de cel worden gestimuleerd.
Hierbij komen een aantal belangrijke processen op gang zoals het vrijkomen van ATP dit is de brandstof van de cel, ROS en NO zijn stoffen die de celfunctie helpen normaliseren en helpen zo het herstel. Dit proces heet fotobiostimulatie High Power laser Therapie stimuleert dus het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Laser therapie bij Long COVID

Sinds de uitbraak van het Corona virus gebruiken wij laser therapie om lichamelijke klachten die verband houden met COVID te behandelen. De wetenschap is er nu helder over dat er op cel niveau schade is toegebracht, dit is gevonden in verschillende biopten van verschillend weefsel. Doordat de laser inspeelt op het verbeteren van het zelf helend vermogen (door de celstof wisseling te verbeteren) lijken we steeds beter te begrijpen waardoor er een positief effect is van laser therapie bij Long COVID.