High Power Laser Therapy (HPLT) Alkmaar

Laser therapie heeft een wetenschappelijk bewezen effect in het bestrijden van pijn, het heeft een ontstekingsremmende werking en stimuleert de bevordering van cel genezing bij onder andere wonden, postoperatieve herstelfase maar ook bij spier- en peesblessures. Fysiotherapie Hoffman biedt als eerste praktijk in Alkmaar high power Laser therapie aan in combinatie met fysio- en manuele therapie.

Als de bron van de pijn is gelokaliseerd indien nodig in combinatie met echografie kan een behandeling direct van start. Laser therapie kent geen bijwerkingen en wordt als aangenaam ervaren, vanwege de ontwikkelde warmte en afname van eventuele zwelling.  Het heeft een direct pijn verlichtende werking, dit is prettig maar niet het hoofddoel van de laser, in de dagen na de behandeling zal het genezingsproces in gang worden gezet. Het gaat hier om een Class IV therapeutische Laser oftewel High Power Laser, een grote vooruitgang t.o.v. de tot voor kort vaker gebruikte Low Level Laser oftewel Cold of Soft Laser.

De Class IV Laser (tot 15 Watt) komt tot ongeveer 12 cm diep en kan zo daadwerkelijk dieper liggende weefsels bereiken.

De cellen absorberen de energie van het laserlicht waardoor de mitochondrieën (zie foto), verantwoordelijk voor de energiehuishouding binnen de cel worden gestimuleerd. Hierbij komen een aantal belangrijke processen opgang zoals het vrijkomen van ATP dit is de brandstof die de cel nodig heeft om te kunnen functioneren, ROS en NO zijn stoffen die de celfunctie helpen normaliseren en helpen zo het herstel, dit proces heet fotobiostimulatie. High power laser therapie stimuleert dus het zelf herstellend vermogen van het lichaam.

Laser therapie werkt bij:

• peesontstekingen.
  • verrekking van een spier.
  •  Nek en rugklachten.
  • Verstuiking van de enkel.
  • Tenniselleboog en golfelleboog.
  • Carpaal tunnel syndroom.
  • Peesschede ontstekingen.
  • Slijmbeursontstekingen
  • Artrose.
  • Hardlopers blessures zoals het Iiliotibialis syndroom.
  • Aanhechtingspijn rond de knieschijf.
  • Meniscus klachten.
  • Pijn rond en onder de hiel.
  • Bepaalde type hoofdpijn.
  • Whiplash.