Adem & Koude Training

Wij beschikken over een permanent ijsbad!

Fysiotherapie Hoffman beschikt over een ijsbad in Alkmaar wat continu gekoeld wordt tot 4 graden, koude training volgens de methode Wim Hof bevorderd het immuunsysteem wat natuurlijk goed is voor iedereen maar voor de mensen die helaas te kampen hebben met een auto-immuun ziekte zoals reuma kan dit het verschil maken. Dit is meerdere malen onderzocht en telkens weer maakten de groep getraind in deze technieken meer adrenaline aan bij infectie. Hierdoor ontstonden er minder onstekingseiwitten in het bloed en had de getrainde groep minder griep verschijnselen.

Wat is Adem en koude training?

bij de ademtraining wordt het innerlijk vuur geactiveerd, je bereidt je voor om het bad in te gaan, door de circulaire ademhaling verbranden de tussenrib spieren veel glucose waardoor er warmte gecreëerd wordt, tevens wordt er door de circulaire ademhaling adrenaline aangemaakt wat het lichaam verwarmt en klaar maakt voor het koude bad. Na de ademhaling komt een periode van niet ademhalen, tot een ieder weer de ademprikkel voelt en weer gaat ademen. Omdat er veel zuurstof in het lichaam is gebracht kan de ademprikkel even uitblijven en bevind je je in totale stilte en kalmte, deze staat is mooi om mee te nemen het bad in.

zoals besproken heeft de koude training veel voordelen voor het immuunsysteem hieronder nog even een korte opsomming van verdere voordelen:

  • Je hele cardiovasculaire systeem wordt ‘aangezet’ en dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk.
  • Meer energie.
  • Je cellen worden gevoeliger voor insuline en daar kun je diabetes type 2 mee tegengaan.
  • Meer zuurstof in je lichaam door diepere ademhaling, hierdoor word je alerter.
  • Het verhoogt je stofwisseling en draagt daarmee bij aan vetverbranding.
  • Je lichaam regelt haar temperatuur beter: je warmt sneller op wanneer je het koud hebt.
  • Versterkt je weerstand.
  • Een strakkere huid doordat bloedvaten en spieren samentrekken.
  • Versterkt je mentale gezondheid.
  • Voor vrouwen in de overgang is er een extra voordeel: opvliegers worden minder hevig.
  • Vermindert stress.
  • Bij intense koude training (rond de 4 graden) maak je na 30 seconden al meer witte bloedlichaampjes aan en word je weerstand versterkt.
  • Mentaal word je sterker en je leert goed te focussen.
  • De kwaliteit van de nachtrust verbeterd.
  • Koude training op de langer termijn draagt bij aan je mentale gezondheid. Je kunt makkelijker omgaan met de uitdagingen in je leven. Je wilskracht en discipline worden erdoor vergroot.

 

Adem en koude training bij Reuma

Reuma, MS, diabetes type 2 en fibromyalgia dit zijn toch wel de meest voorkomende auto-immuunziektes, voor deze doelgroep willen wij koude behandeling in Alkmaar aanbieden, het verlagen van ontstekingseiwitten is waar de meerwaarde ligt voor deze groep.
F
ysiotherapie Hoffman bied een concept aan waarbij u wordt getraind om op een veilige en juiste manier de adem en koude training uit te voeren. Vervolgens hebben wij er voor gekozen het ijsbad laagdrempelig te houden door een 10 rittenkaart aan te bieden voor 60 euro. U beschikt dan over een aparte ruimte met ijsbad, meditatie/ zit gedeelte waar u de ademhalingstechnieken kunt toepassen tevens is er een mogelijkheid te douchen.

Veiligheid

Het nemen van een ijsbad is heel veilig mits je het op een veilige en verantwoorde wijze aanpakt.

Als je in één keer zonder ervaring een koud meer of bad inspringt kan je een koudeschok krijgen, hierdoor kan je gaat hyperventileren" en in extreme gevallen hartfalen. Er is ook gevaar voor onderkoeling wanneer je langer dan 30 minuten in koud water ligt. Dit doen we dus niet, we gaan na juiste ademtechnieken gecontroleerd het bad in, juist de controle over lichaam en geest is waar het omgaat bij de training. Het therapeutische effect is al bij 1 minuut, langer kan in een latere fase opgebouwd worden. De stel regel is luister naar je lichaam de trainer zal nooit pushen of over grenzen gaan.

openingstijden koudebad voor week 47

  • maandag-------------------vrije inloop van 9.00 tot 18.00 van 18.00 tot 21.00 in overleg.
  • dinsdag---------------------vrije inloop van 9.30 tot 18.00
  • woensdag-----------------vrije inloop van 10.00 tot 16.00
  • donderdag-----------------vrije inloop van 9.30 tot 18.00 van 18.00 tot 21.00 in overleg.
  • vrijdag-----------------------vrije inloop van 9.00 tot 18.00
  • zaterdag